Wprowadzenie do technologii Easy Check
Rosnące zapotrzebowanie na wysokowydajne hamulce w sektorze motoryzacyjnym przyniosło nowe wyzwania w kontroli zużycia tarcz hamulcowych. W szczególności nowe tarcze z „technologicznymi” powłokami doprowadziły do opracowania nowych procesów zapewniających prawidłową i szybką weryfikację zużycia powierzchni hamowania. W tym celu wprowadzono technologię Easy Check. Technologia ta nie tylko rewolucjonizuje sposób monitorowania zużycia tarcz hamulcowych, ale także stanowi krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa i efektywności pojazdów.
Czym jest Easy Check?
Easy Check to „skalibrowany” grawer bezpośrednio na powierzchni hamowania tarczy. W zależności od rodzaju tarczy hamulcowej, Easy Check jest grawerowany z określoną głębokością docelową (zazwyczaj między 50 a 100 μm) i tolerancjami rzędu kilku mikrometrów. Możliwe jest również utworzenie wielu Easy Checks w różnych odległościach od piasty tarczy w celu monitorowania wszelkich nierównomierności zużycia, a także wykonanie grawerów o różnych głębokościach, aby stopniowo zrozumieć stan zużycia tarczy.
Zalety Easy Check
Główną zaletą Easy Check jest jego zdolność do zapewnienia prostego, szybkiego i bezpiecznego monitorowania zużycia tarcz hamulcowych nowej generacji, gdzie przeszliśmy od sprawdzania zużycia na konwencjonalnych tarczach rzędu milimetrów do nowych tarcz z „technologicznymi” powłokami, gdzie zużycie mierzone jest w mikrometrach. Wszystko to pozwala osiągnąć nowe standardy bezpieczeństwa pojazdów.
Jak nowe techniki laserowe pomogły w rozwoju Easy Check
Te nowe technologie wymagały opracowania nowych technik grawerowania dla Easy Check. Laser światłowodowy pikosekundowy (z czasem trwania impulsu lasera tylko 3Ps) odegrał fundamentalną rolę w rozwoju tej nowej technologii, zapewniając absolutnie skalibrowane grawery z bardzo wąskimi tolerancjami (rzędu kilku μm) i bez tworzenia stref zmienionych termicznie lub przetopionego materiału na powierzchni. Ponadto, dostępne dziś moce umożliwiają obróbkę w znacznie skróconym czasie przy jednoczesnym zachowaniu bardzo wysokich wymaganych standardów jakości. Poniżej widzimy porównanie tego samego procesu obróbki wykonanego za pomocą nanosekundowych i pikosekundowych laserów światłowodowych IR.
Jak widać na porównaniu analiz 3D obrobionych powierzchni, laser FiberFly Pico pozwala uzyskać „spójną” obrobioną powierzchnię o niskiej chropowatości i wysokiej stałości głębokości grawerowania (odchylenie mniejsze niż ±5 µm od wymaganej wartości docelowej 80 µm). Ponadto możliwe jest osiągnięcie całkowicie „czystej” obróbki bez nadmiaru materiału. Ten ostatni element ma fundamentalne znaczenie dla uniknięcia przedwczesnego i nieregularnego zużycia materiału ciernego klocków hamulcowych.
Innowacja i obszary zastosowań
Poza zastosowaniem w tarczach hamulcowych, Easy Check ma ogromny potencjał w różnych sektorach. Technologia ta może być stosowana w każdym metalowym komponencie podlegającym zużyciu rzędu kilku mikrometrów, gdzie kluczowe jest wiedzieć, kiedy nadszedł czas na wymianę komponentu.
Proces aplikacji Easy Check
Grawerowanie Easy Check wykonuje się na gotowej tarczy, więc nie ma możliwości ponownej obróbki powierzchni hamowania. Gwarantuje to, że każda część jest precyzyjnie kontrolowana i gotowa do użycia, z dokładnymi oznaczeniami umożliwiającymi ciągłe i niezawodne monitorowanie zużycia. System znakowania laserowego używany do nakładania i weryfikacji Easy Check na tarczach hamulcowych pochodzi z rodziny Rotomark, która dzięki zastosowaniu mechanicznego stołu obrotowego z 3 stacjami umożliwia jednoczesne wykonywanie kilku procesów, drastycznie skracając czasy cyklu.
Konstrukcja nośna maszyny jest wykonana całkowicie ze stali, aby osiągnąć wymaganą precyzję/tolerancje w zakresie pozycjonowania i grawerowania. Na tej konstrukcji umieszczony jest mechaniczny stół obrotowy z krzywkami o 3 pozycjach, a także 3 pionowe osie obrotowe do obracania tarczy hamulcowej oraz 2 zmotoryzowane systemy bramowe XYZ (1 dla lasera, 1 dla systemu weryfikacji grawerowania).
Stacja 1 – Załadunek i rozładunek. Maszyna jest zaprojektowana z możliwością integracji z celą robotyczną. Dlatego stacja załadunku i rozładunku została zaprojektowana tak, aby umożliwić operacje zarówno w trybie ręcznym (chronionym przez bariery optyczne), jak i automatycznie z robotem. Centrowanie tarczy jest zapewnione przez specjalny szablon magnetyczny zamontowany bezpośrednio na pionowych osiach obrotowych.
Stacja 2 – Grawerowanie laserowe. Laser FiberFly Pico o mocy 100W jest zamontowany na zmotoryzowanym systemie osi X-Y-Z, który w połączeniu z pionową osią obrotową umożliwia przetwarzanie Easy Check na całej powierzchni hamowania różnych tarcz.
Stacja 3 – Weryfikacja grawerowania. Wszystkie wykonane grawerunki są weryfikowane zgodnie z głębokościami i tolerancjami predefiniowanymi w oprogramowaniu. System weryfikacji składa się z inteligentnego czujnika 3D Gocator o wysokiej rozdzielczości (submikronowej) i zmotoryzowanego systemu osi X-Y-Z, który w połączeniu z pionową osią obrotową umożliwia weryfikację Easy Check na całej powierzchni hamowania różnych tarcz.
Wniosek
Easy Check stanowi znaczącą innowację w dziedzinie konserwacji i bezpieczeństwa tarcz hamulcowych. Dzięki zdolności do dostarczania jasnych wizualnych wskazań zużycia komponentów, technologia ta nie tylko poprawia bezpieczeństwo pojazdu, ale także optymalizuje procesy konserwacji, redukując czasy przestojów i koszty operacyjne. W świecie, w którym efektywność i bezpieczeństwo stają się coraz bardziej kluczowe, Easy Check jawi się jako rewolucyjne i niezbędne rozwiązanie.